Periodizare
I Literatura romana
veche (sec al XVI-lea - sfarsitul sec. al XVIII-lea ~ 1780)
-> sec al
XVI-lea
- 1521 - primul atestat in limba romana "Scrisoarea lui
Neacsu din Campulung" adresata lui Johannes Benkner, judele Brasovului.
- traduceri in limba romana a unor texte religioase:
"Psaltirea schisana", "Psaltirea voroneteana",
"Psaltirea hurumuzachi", "Codicele voronetean".
- "Invataturile lui Neagoe Basarab catre fiul sau
Theodosie" - carte initiatica.
- incep sa apara cronicele de curte scrise din porunca
domneasca; cei mai importanti cronicari au fost Macarie, Azarie si Eftimie.
- activitatea tipografului Coresi, care tipareste carti in
limba slovana, dar si in limba romana.
-> sec al
XVII-lea - tipariturile religioase: "Cozania lui Varlaam",
subintitulata carte romaneasca de invatatura,"Noul Testament de la
Balgrad" (Alba-Iulia) scris de Simion Stefan in 1648, "Psaltirea in
versuri" a mitropolitului Dosoftei, atestata in 1673, "Biblia de la
Bucuresti" (1688).
- "Letopisetul Tarii Moldovei", inceput de Grigore
Ureche, care se refera la perioada 1359-1594.Letopisetul va fi continuat de
Miron Costin, care va scrie despre evenimentele istorice cuprinse intre
1594-1661.Ion Neculce il va continua pe Miron Costin, referindu-se la perioada
cuprinsa intre anii 1661-1743.
Grigore Ureche si
Miron Costin au fost asimilati imanismului romanesc din sec al XVII-lea,
diferit de cel al renasterii din sec al XV-lea.Ambii cronicari studiaza la
Polonia, primul la Liov, al doilea la Bar, stiintele umane: greaca, latina,
istoria, retorica, literatura antichitatii, filosofia.Miron Costin este si
creatorul primului poem filosofic romanesc: "Viata lumii".Poemul
cuprinde cateva motive preluate de la autorii antici: "Fortuna
Labilis", "Fugit irreparabile tempus", "Ubi sunt qui ante
nos" (Unde sunt cei de dinaintea noastra), "Viata ca
incertitudine".O lucrare importanta a lui Miron Costin este "De
neamul moldovenilor", in care constata latinitatea limbii si poporului
roman, la fel ca in Letopiset.Ion Neculce este singurul dintre cronicarii
moldoveni care nu studiaza in strainatate, stilul sau fiind mult mai aproape de
oralitate.Inaintea Letopisetului, Neculce introduce culegerea de legende
"O sama de cuvinte" (42 de legende).
- exista si cronicarii munteni, dar acestia nu dau dovada de
talent literar, ca Grigore Ureche, Miron Costin, Neculce.Cei mai importanti
cronicari munteni au fost stolnicul Cantacuzino, Radu Greceanu si Radu Popescu.
- la sfarsitul sec al XVII-lea si inceputul sec al
XVIII-lea, personalitatea care se impune este Dimitrie Cantemir, cel mai
important umanist roman.Este cunoscator a noua limbi straine: turca, rusa,
engleza, franceza, greaca, latina, germana, persana, italiana.Dimitrie Cantemir
a scris numeroase lucrari in diferite domenii: istorie, lingvistica, filosofie,
etnografie, folclor, geografie, muzica.Este si creatorul primului roman
romanesc, "IStoria ieroglifica", in care procedeul dominant este
alegoria.
II Literatura
romana premoderna (1780-1820) - perioada de tranzitie spre literatura
moderna
- la sfarsitul sec al XVIII-lea se remarca miscarea
ideologico-politica si cultural-literara, cunoscuta sub denumirea "Scoala
ardeleana".Gruparea apare in Transilvania si reprezinta iluminismul
romanesc.Iluministii ardeleni lupta pentru drepturile moldovenilor in
Transilvania, continuand ideile cronicarilor moldoveni (Grigore Ureche, Miron
Costin, Ion Neculce), privitoare la originea latina a limbii si poporului
roman.Cei mai de seama reprezentanti ai scolii ardelene au fost: Samuil Micu,
Gheorghe Sincai, Petru Maior si Ion Budai-Deleanu. Ultimul scrie epopeea
eroi-comico-satirica "Tiganiada".
- tot acum se remarca activitatea poetilor vacaresti
(Ienachita, Alecu, Nicolae, Iancu).
- Costache Conachi, Dinicu Golescu, Anton Pann
III Perioada
pasoptista(1820-1860)
In
"Originile romantismului romanesc", Paul Cornea imparte pasoptismul
in doua etape, in functie de manifestarea critica: 1820-1840, perioada tutelata
de Ion Heliade-Radulescu si 1840-1860, etapa directionata de Mihail
Kogalniceanu.Acesta va publica in primul numar al revistei "Dacia
literara", aparut in 1840, celebra sa
"Introductie"."Introductia" reprezinta manifestul
romantismului romanesc, pentru ca impune unificarea culturala a tuturor
romanilor, crearea unei literaturi originale prin autohtonizarea
inspiratiei.Critica promovata de Mihail Kogalniceanu este una nepartinitoare:
"Vom critica cartea, iar nu persoana".Kogalniceanu enumera trei surse
de inspiratie, pe care le vor urma scriitorii pasoptisti: "Istoria
nationala", "Geografia patriei", "Datinele si obiceiurile
poporului roman".Prozatori: Ion Heliade-Radulescu, Mihail Kogalniceanu
(romanul "Tainele inimii", fiziologiile "Fiziologia
provincialului in Iasi", "Adunari dantuitoare"), Costache
Negruzzi ("Alexandru Lapusneanul", "Aprodul Purice",
"Sobieski si romanii"), Dimitrie Bolintineanu (romanele
"Manoil" si "Elena").
Poeti: Ion
Heliade-Radulescu (balada "Zburatorul"), Grigore Alexandrescu
(fabule, satire, epistole, meditatii), Dimitrie Bolintineanu ("Legende
istorice"), Vasile Alecsandri ("Doine", "Lacramioare",
"Suvenire", "Margaritarele", "Pasteluri").
Dramaturgi:
Vasile Alecsandri (comediile "Chirita in Iasi", "Chirita in
provintie", "Chirita in voiaj", "Chirita in balon").
Altii: Alecu
Russo ("Cantarea Romaniei"), Nicolae Balcescu ("Romanii supt
Mihai Voievod Viteazul"), Ion Ghica.
-> postpasoptismul (etapa de tranzitie de la perioada
pasoptista la epoca Junimii)
- reprezentanti: Nicolae Filimon ("Ciocoii vechi si
noi" (1863)), Alexandru Odobescu (nuvelele istorice "Doamna
Cheajna", "Mihnea Voda cel Rau"), Bogdan Petriceicu Hasdeu.
IV Perioada
junimista sau a marilor clasici (1860 - sfarsitul sec al XIX-lea)
- in 1864 este infiintata societatea Junimea, al carui
mentor este Titu Maiorescu.Junimistii editeaza si o revista, "Convorbiri
literare", condusa de Iacob Negruzzi.In aceasta revista vor publica cei
mai importanti scriitori ai vremii: Mihai Eminescu, I.L. Caragiale, Ioan
Slavici, Ion Creanga.Ei au pus bazele literaturii romane moderne si de aceea au
fost numiti si marii clasici.
V Perioada de
tranzitie, intre epoca "Junimii" si perioada interbelica
(incepe din primele decenii ale sec XX si se continua pana la primul razboi
mondial)
- in aceasta etapa de tranzitie apar reviste cu tenta
traditionala, cum au fost "Samanatorul", in care publica si George
Cosbuc si "Viata romaneasca".In ceea ce priveste poezia, se remarca
dorinta aparitiei unui nou Eminescu.Dupa moartea marelui poet, poezia romana se
afla in impas.Se naste fenomenul epigonismului eminescian, mai ales prin Alexandru
Vlahuta.Apar insa si poeti originali, ca Octavian Goga, asimilat directiei
poporaniste si George Cosbuc, care a fost considerat neoclasic, dar si
samanatorist.Samanatorismul si poporanismul au fost directii autohtone ce au
mizat pe iluminarea prin cultura a oamenilor simpli.Octavian Goga a fost
incadrat si neoromantismului prin spiritul profetic, mesianic.El este un
"poet al cetatii", deplangand soarta romanilor din Ardeal.Tema
melancoliei este dominata in lirica sa, lacrima individuala subsumandu-se celei
colective.
VI Perioada
interbelica (1918-1944)
- directiile traditionale anterioare, samanatorismul si
poporanismul sunt continuate printr-o noua tendinta, denumita traditionalism.In
opozitie, se naste modernismul.Confruntarea traditionalism-modernism este si de
ordin ideologic.Nichifor Crainic, directorul revistei "Gandirea de la
Cluj", este unul dintre cei mai importanti reprezentanti ai
traditionalismului.Traditionalistii mizau pe conservarea valorilor spiritual
romanesti, respingand influentele moderne.De aceea, in scrierile
traditionalistilor, obsedanta este aparitia miturilor, traditiilor,
ritualurilor romanesti.Nichifor Crainic, ideologul miscarii traditionaliste,
era si un adept al ortodoxismului.Sub conducerea lui, revista "Gandirea"
exacerbeaza rolul ortodoxismului.Un poet care s-a autointitulat traditionlist a
fost Vasile Voiculescu.In volumele "Parga" si "Poeme cu
ingeri", referinta primordiala este Biblia.Vasile Voiculescu a considerat
traditionalismul cea mai valoroasa tendinta din literatura romana, integrandu-i
aici pe toti marii poeti, inclusiv pe Eminescu.
Cultura
romaneasca este, in perioada interbelica, duala.Pe de o parte, exista dorinta
ramanerii in datele traditiei, iar pe de alta parte, deschiderea catre
occident, prin modernism.Mentorul modernismului a fost Eugen Lovinescu, cel
care a condus revista "Sburatorul", de la Bucuresti.Lovinescu
defineste modernismul in datele sincronismului.El considera ca o cultura
minora, cum este a noastra, trebuie sa se sincronizeze celei occidentale,
considerate superioara.Criticul aminteste de un "spirit al veacului",
caruia trebuie sa i se supuna si cultura romana.Moernistii fie negau traditia,
fie aceasta li se parea insuficienta.Totusi, scriitorii valorosi s-au situat
intre aceste doua directii, pentru ca, in creatiile lor sunt vizibile elemente
traditionale, dar si moderne.AStfel, Tudor Arghezi si Lucian Blaga, care din
punct de vedere didactic apartin modernismului, au in vedere si elemente ale
traditiei.In volumele "La cumpana apelor", "La curtile
dorului", Lucian Blaga creeaza din satul romanesc un adevarat spatiu
paradisiac.Intr-unul dintre aforismele sale, autorul chiar afirma ca
"eternitatea s-a nascut la sat". Paradoxal, si Vasile Voiculescu se
raporteaza la influentele modernitatii in ultimul sau volum de poezii,
intitulat "Ultimele sonete inchipuite ale lui William Shakespeare".
La limita
modernismului se situeaza curentele de avangarda: integralismul,
constructivismul, futurismul, dadaismul, suprarealismul.Reprezentantii avangardei
romanesti au fost Ion Vinea, Ilarie Voronca, Sasa Pana, Urmuz, Trestantzara,
Stefan Roll.
Poeti modernisti:
George Bacovia (simbolism), Lucian Blaga (expresionist), Tudor Arghezi, Ion
Barbu.
Poeti
traditionalisti: Vasile Voiculescu, Ion Pillat.
Prozatori
moderni: Camil Petrescu, Hortensia Papadat-Blugescu, Anton Holban, Gib
Mihailescu.
Alti prozatori:
Liviu Rebreanu, Mihail Sadoveanu, George Calinescu, Mircea Eliade, Mateiu
Caragiale.
Dramaturgi: Camil
Petrescu ("Jocul ieielor"), Lucian Blaga, Tudor Musatescu, Alt
Hiritescu ("Gaitele").
Critici: Eugen
Lovinescu, Nichifor Crainic, Garabet Ibraileanu, Serban Cioculescu, Vladimir
Strainu, Perpescious.
VII Perioada
postbelica (contemporana) - dupa al II-lea razboi mondial
- este alcatuita din trei etape:
-> prima etapa corespunde perioadei proletcultiste, cand
literatura era adiacenta politicii de partid, cand nu esteticul conta, ci
limbajul propagandei.Operele marilor scriitori care traiesc dupa 1944 sunt
interzise.Sunt promovati autorii care scriu pentru partid.Dan Deslium Maria
Banus, Veronica Porumbacu, Andrei Toma.
-> cea de-a doua etapa incepe dupa 1960, printr-o noua
generatie de scriitori, ce readuce literatura la datele ei estetice.In poezie
se remarca Nicolae Labis, Nichita Stanescu (neomodernism), Stefan Augustin
Doinas, Marin Sorescu, Ana Blandiana, Emil Brumaru, Mircea Dinescu.In proza se
impun Marin Preda, Stefan Banulescu, Sorin Titel, Nicolae Breban, Augustin
Buzura.Printre dramaturgi se numara: Marin Sorescu, Ion Baiesu, Paul Everac,
iar in critica: Eugen Simion, Alexandru Piru, Nicolae Manolescu, George Ivascu.
-> cea de-a treia etapa coincide cu sfarsitul sec XX
(1980) si inceputul sec al XXI-lea.Este etapa scriitorilor postmodernisti:
Mircea Cartarescu, Alexandru Musina, Traian T. Cosovei.Postmodernismul este cel
mai negator curent cu putinta, pentru ca respinge tot ceea ce s-a creat pana
atunci.Scriitorii postmodernisti impun un limbaj ironic, artificial, cu
elemente din civilizatia moderna, iar personajele create sunt, de fapt,
simboluri.In postmodernism dispar granitele dintre genuri si specii.Discursul
este fragmentat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu