Enigma
Otiliei
de George Calinescu
Romanele lui George Calinescu
dovedesc talentul epic al autorului.Ca si in cazul lui Lucian Blaga sau a lui
Mircea Eliade, opera epica a lui Calinescu se poate impune si singura dincolo
de celelalte preocupari ale autorului:critic si istoric literar, estetician.
Fara indoiala exista si interferente intre romanele sale si opera critica dar
cu siguranta, Calinescu ar fi ramas in istoria literaturii romane chiar daca ar
fi fost doar prozator.
In toate romanele sale: „Cartea
nuntii”, „Enigma Otiliei”, „Bietul Ioanide”, „Scrinul negru” George Calinescu
impune o structura baroca. Barocul asa cum constata Nicoale Manolescu se
caracterizeaza in proza lui Calinescu prin grotesc. In romanele sale intalnim o
concentrare de motive vizibile inital la scritorii anteriori.Astfel, tipologia
avarului in care se incadreaza mos Costache Giurgiuveanu din „Enigma Oitliei”
apare mai intai in nuvela „Hagi Tudose” a lui Barbu Stefanescu Delavrancea.
Tipologia parvenitului de care apartine Stanica Ratiu, personaj al aceluias
roman este vizibila initial la Nicolae Filimon in „Ciocoii vechi si noi” prin
Dinu Paturica. Motivul „clanului” o trasatura comuna a tuturor romanelui
calinesciene este intrebuiantat si de I.L.Caragiale in comediile sale dar si de
Hortensia Papadat-Bengescu in „Ciclul Halipilor”.
Optiunea autorului „Enigmei Otiliei
” este pentru metoda balzaciana.Balzac isi explica tehnica narativa prin faptul
ca personakele pot fi caracterizate in functie de mediul in care traiesc,
vestimentatie, mimica, gestica, reactii. Este surprinzatoare frapanta asemanare
intre modul in care incep romanul „Eugenie Grandete” de Balzac si „Enigma
Otiliei” de George Calinescu. Totusi, Nicoale Manolescu in capitolul „ochiul
estetului” din „Arca lui Noe” considera ca in cazul romanelor lui G.Calinescu
trebuie sa vorbim despre „bazacianism fara Balzac”. In mod clar Calinescu este
un prozator originial; el foloseste metoda balzaciana doar ca pretext pentru
estetizarea realitatii narate. Chiar inceputul romanului Emigma Otiliei
indreptateste aceasta afirmatie. In drumul pe strada Antim catre casa unchiului
sau Costache Giurgiuveanu, Felix Sima admira casele Bucurestiului. De fapt
perspectiva nu apartine personajului cum ar parea la prima vedere ci autorului
care sa stie ca era pasionat de arhitectura.Felix nu putea avea atatea notiuni
la varsta de doar 18 ani, mai ales ca se pregatea pentru Medicina.
Nu intamplator protagonistul
romanului „Bietul Ioanide” al carui nume apare si in titlu este
arhitect.Ioanide devine astfel un alter ego al autorului. Ioanide este pasionat
in primul rand de arhitectura greaca intrand in contrast cu Pomponescu, un
arhitect mediocru care considera ca betonul, cel mai adecvat material de
constructie.
In „Noi probleme ale romanului” Jean
Ricardou observa ca analiza unui text trebuie sa inceapa chiar de la
titlu.Initial, titlul romanului fusese „Parintii Otiliei”. Otilia era orfana
iar autorul ii viza ca posibili parinti pe mos Costache Giurgiuveanu si
Pascalopol.Acesta din urma se dovesdeste a fi un personaj complex fiind fata de
Otilia ocrotitor ca un pater dar in acelasi timp o iubeste ca un barbat, in
final casatorindu-se cu ea.La sugestia editorului sau Al. Rosetti , G.Calinescu
va schimba titlul romanului in „Enigma
Otiliei”. Conform cladificarii lui Gerard Genette din „Seuils” titlul Enigma
Otiliei este in egala masura tematic/obiectal si subiectal. Primul termen
„enigma” corespunde temei textuale. Prin Otilia se creeaza ideea enigmaticului
feminin. Se poate spune ca Felix si Pascalopol, cei doi rivali dau din interior
titlul romanului;pentru amandoi Otilia este o enigma.Tema enigmaticului feminin
era predilecta in epoca. De altfel aceasta realitate apare in literatura romana
incepand cu romanstismul. Inca din pasoptism apar romane ca „Tainele inimei” de
Mihail Kogalniceanu si „Manoil si Elena” de Dimitrie Bolintineanu.
„Enigma Otiliei” este in egala
masura roman obiectiv, doric in clasificarea lui Manolescu din „Arca lui Noe”
si de creatie in terminologia lui Garabet Ibraileanu din studiul „Creatie si
analiza”. Perspectiva obiectiva apartine unui narator omniscient si
extradiegetic care nu se confunda cu nici unul dintre personajele
sale.Inceputul romanului reflecta caracteristicile textului doric.In primul
rand naratorul indica anul 1909 din care debuteaza actiunea. El nu ofera insa
de la incepul numele tanarului de aproape 18 ani care mergea pe strada
Antim.Numele personajului este expus mai tarziu la fel ca si statutul sau
social de orfan si implicit motivul cautarii casei lui mos Costache
Giurgiuveanu.
Circularitatea romaneasca este o
alta trasatura a doricului vizibila in acest text prin motivul „drumului”. In
viziunea lui Calinescu la fel ca si la Rebreanu drumul este o metafora a
vietii.La sfarsitul romanului Felix reface drumul pe strada Antim parandu-i-se
ca aude cuvintele cu care a fost intampinat de Costache Giurgiuveanu „Aici nu
sta nimeni”. Asadar, drumul deschide dar si inchide atat discursul epic cat si
istoria narata. Cuvantul „nimeni” transpus in italice la finalul romanului
sugereaza o inchidere definitiva a textului. In mod clar nicio poveste de
iubire nu mai poate avea loc intre Felixx si Otilia sau Otilia si Pascalopol.
Felix va fi intampinat la inceputul
romanului de unchiul sau. Acesta se preface ca nu-l recunoaste si refuza sa-l
invite in casa.Refuzul se explica psihologic: avarul, asa cum demonstreaza
Greimas si Fontanille in „Semiotica pasiunilor” , traieste teama de exterior.
Avarul se caracterizeaza in primul rand prin frica fata de ceilalti din jurul
sau. Mos Costache Giurgiuveanu are in permanenta obsesia ca este pandit de sora
sa, Aglae si de ceilalti din clanul Tulea care vor sa-i fure banii. Asa se
explica si reactia pe care o are fata de Felix : „-Nu-Nu-Nu stiu....Nu sta
nimeni aici, nu cunosc!” Balbaiala si disimularea sunt caractereologice pentru
avar.Practic cea care deschide actiunea este Otilia, care-l recunoaste pe Felix
din fotografiile trimise de acesta intr-un timp anterior: „-Dar papa, e Felix!”
O alta caracteristica a romanelor
lui Calinescu este prezentarea personajelor importante inca de la inceput prin
aducerea lor intr-un spatiul interior.Cand Felix soseste la unchiul sau observa
si alte personaje care se aflau in casa lui mos Costache.Otilia este cea care
face prezentarile, insa ordinea in care sunt prezentate celelalte personaje nu
este deloc intamplatoare. Primul personaj cu care face cunostiinta Felix este
Pascalopol.Se anticipeaza inca de pe acum rivalitatea intre cei doi.Pascalopol
isi manifesta de la inceput raportul de superioritate pentru ca retine mult
timp mana lui Felix intr-a sa, privindu-l ironic. Celelalte personaje aflate la
Costache Giurgiuveanu se incadreaza grotescului. Aglae joaca table si carti cu
barbatii in timp ce Simion, sotul ei, poarta broboada si brodeaza. In mod evident
conducatoarea clanului Tulea este Aglae. Uimita de studentul la Medicina
Weissmann „baba absoluta fara cusura-n rau”.Alaturi de Aglae se afla si Aurica
care participa la intalnirile din casa lui Costache Giurgiuveanu pentru a-i
atrage atentia lui Pascalopol. In realitate, Pascalopol il viziteaza pe mos
Costache numai pentru a o vedea pe Otilia, pe care o iubeste. Totusi Aglae nu
renunta la speranta de a o marita pe Aurica, fata batrana prin excelenta cu
Pascalopol;pentru ele acesta reprezinta o „partida”.
Otilia
este un personaj complex fiind un amestec intre candorile adolescentei si
maturitate.Ea se situeaza mereu intre cei doi barbati care o iubesc:Felix si
Pascalopol.Ambele personaje masculine sunt reflectari ale autorului insa la
varste diferite.Doua tipuri de iubire sunt creeate in roman – cea adolescentina
intre Felix si Otilia si cea matura Pascalopol si Otilia. Amandoi se raporteaza
la Otilia ca enigma, de altfel autorul marturiseste intr-o scrisoare adresata
editorului sau Al. Rosetti ca pentru un tanar de 18 ani asa cum era Felic,
Otilia nu putea sa fie decat o enigma. Paradoxal si Pascalopol se raporteaza la
ea din aceeasi perspectiva. La sfarsitul romanului, Pascalopol ii va spune lui
Felix ca pentru el, Otilia a fost o fata ciudata deci o enigma. Este evidenta
intentia autorului de a dezvolta ideea enigmaticului feminin.
Si pentru alte personaje Otilia este
de neinteles.Titi de exemplu , fiul Agaei si al lui Simion crede la un moment
dat observand exuberanta Otiliei fata de Felix si Pascalopol ca aceasta: „Se
preteaza”. Acest lucru o deranjeaza foarte mult pe Otilia care i se plange lui
mos Costache. Avarul tinde astfel sa se salveze prin dragostea pe care o poarta
Otiliei dar in acelasi timp nu o poate suporta nici pe sora lui, Aglae.
Tot clanul Tulea este dominat de
realitatea degradarii.Simion ajunge sa se considere la un moment dat Iisu
Hristos coborat pe pamant pentru mantuirea omenirii. Va semna sub numele de
Iisus scrisoarea pe care membrii clanului Tulea o trimit la Paris, Otiliei care
plecase intr-o calatorie cu Pascalopol.Simion incepe sa manance mult simtind
cum creste in el o forta colosala aproape herculeana.Ii este frica uneori sa
calce mai apasat pe podele de frica sa nu le rupa.Se uita frecvent in oglinda si-si
pipaie muschii.In realitate este foarte slab, arata aproape ca o umbra iar
nebunie lui este determinata si de rautatea Aglaei.
Degradarea biologica se transmite de
la tata la fiu.Titi este un retardat care nu reuseste sa termine nici liceul
dar pe care Aglae il considera foarte talentat la desen.El copiaza ilustrate
neintelegand foarte bine realitatea iar cand se plictiseste se duce si se
leagana. Este total subordonat mamei. Singura sa escapada fiind casatoria cu
Ana ceea ce inseamna ca degradarea biologica nu elimina instinctul
sexual.Totusi in momentul in care cineva il supara, el ameninta prin eternul :
„va spun la mama!”
Personajele care apartin clanului
Tulea : Simion, Aurica, Eolimpia si Titi sunt conduse de Aglae. Mos Costache
Giurgiuveanu , fratele ei, incearca sa fie un intermediar intre familia Tulea
si Otilia pe care o luase in grija sa. Otilia este insa mult prea diferita in
metalitate si in comportament , conceptii pentru a fi acceptata de
Aglae.aceasta o priveste ca pe o eterna rivala a Auricai.In momentul in care
Pascalopol o invita pe Otilia la mosia sa, Aurica exclama indignata ca o fata
n-ar trebuie sa mearga singura cu un barbat.De fapt, Aurica o invidiaza pe
Otilia, visand la randul ei la o asemenea invitatie. Otilia il invita pe Felix
sa o insoteasca.
Scena de la mosie releva
sentimentele de gelozie de ca re este surprins Felix atunci cand observa
exuberantaOtiliei in rasport cu Pascalopol.
Cele doua timpuri de iubire create
in roman corespund dualitatii Otiliei: pe de o parte este copilaroasa si plina
de viata, iar pe de alta parte da dovada de maturitate.Cu Felix este nevoita sa
se comporte cu multa grija traind la un moment dat niste sentimente aproape
materne, in timp ce cu Pascalopol se poate comporta asa cum ii dicteaza
firea.Pascalopol este capabil sa ii inteleaga si sa ii anticipeze toate
dorintele. In timp ce Felix este mult mai nelinistit si nerabdator avand nevoie
in continuu de o confirmare a iubirii sale.Ambele personaje masculine o vad
insa pe Otilia ca pe o enigma.Simgurul personaj caruia i se pare ca a intuit-o
bine pe Otilia este Stanica Ratiu, sotul Olimpiei. Intr-una din scenele
romanului, Stanica i se adreseaza direct Otiliei propunandu-i o eventuala
casatorie: „Noi doi ne asemanam.Hai sa ne luam!”.Opinia lui Stanica Ratiu este
ca Otilia accepta prezenta lui Pascalopol datorita faptului ca acesta are
avere.Ipoteza aceasta nu poate fi insa sustinuta pentru ca Otilia are partea ei
de avere de la raposatii ei parinti. De multe ori Costache Giurgiuveanu are
grija sa precizeze ca o va invidia pe Otilia astfel incat tot ceea ce acumulase
el pana atunci sa treaca in zestrea fetei. Aceasta intentie a lui mos Costache
prilejuieste conflicte uneori intre el si Aglae, care considera ca este singura
indreptatita sa devina mostenitoare. De remarcat este faptul ca Otilia nu
insista ca mos Costache sa o adopte, ceea ce inseamna ca nu punea mare pret pe
bunurile materiale.Iubirea ei fata de Pascalopol este sincera apreciind
galantirea acestuia si comportamentul bland pe care-l are in raport cu ea.
In acelasi timp , Otilia il iubeste
si pe Felix de care simte nevoia sa aiba grija.O impresioneaza pasiunea pe care
acesta o are pentu ea si dorinta lui de a-si sacrifica toate visele pentru a o
putea intretine pe ea.
Stanica Ratiu personaj al
parvenirii, va avea aceeasi impresie asupra Otiliei. Las sfarsitul romanului
cand se intalneste cu Felix ii spune acestuia ca Otilia a divortat de
Pascalopol dupa ce „l-a tocat” si ca s-a casatorit cu un conte, ducandu-se cel
mai probabil in Spania. Concluzia lui Stanica Ratiu este ca Otilia „s-a
ajuns”.Chiar daca vine din partea lui Stanica Ratiu, aceasta opinie poate fi
pusa in legatura cu enigmaticul Otiliei.
Intentia autorului a fost de a situa
in centru iubirea dintre Otilia si Felix si Otilia si Pascalopol.La o analiza
mai atenta, romanul impune in centru clanul Tulea. Dela I.L. Caragiale pana la
George Calinescu se observa ca exista o nevoie de conservare a clanului; clanul
doreste sa-si pastreze identitatea,aparand teama de exterior.curvintele prin
care este intampinat Felis de mos Costache sugereaza si aceasta
realitate.Avarul spe deosebire de
parvenit tinde sa se inchida in sine. In „Semiotica pasiunilor” Greimas si
Fontanille observa ca avarul este un personaj interiorizat, in timp ce
parvenitul este dinamic si dornic de a se afirma social.
In romanele lui Calinescu intre
Costache Giurgiuveanu si Stanica Ratiu exista o permanenta stare de panda.
Giurgiuveanu stie ca Stanica Ratiu vrea sa-l deposedeze de bani, la fel ca
Aglae.De aici se ajunge la crearea unor adevarate scene grotesti pentru ca mos
Costache va tine punga cu bani langa el si atunci cand sta pe oala de noapte.
Grotescul confruntarii celor doi anticipeaza panda lui Gonzalv Ionescu din
„Bietul Ioanide” . Gonzalv Ionescu doarea sa devina profesor universitar si de
aceea avea oa genda in care-si nota cu meticulozitate numele tuturor
titularilor, bolile de care sufereau, varsta acestora, asteptand ca unul dintre
ei sa moara pentru a-i lua locul. Ironic este faptul ca profesorul Contescu
intuieste dorinta lui Gonzalv Ionescu si se hotaraste sa nu mai moara;se ridica
din pat, ii revine pofta de mancare, face exercitii fizice si se
intremeaza.Tomanul se incheie prin moartea lui Gonzalv Ionescu.
In „Enigma Otiliei” Costache
Giurgiuveanu va muri tot din cauza patimii sale.El isi ascunde banii tot sub
saltea dar acestia ii vor fi luati fara voia lui de Stanica Ratiu. Grotescul
atinge limita maxima prin sosirea clanului Tulea in frunte cu Aglae.Toti incep
sa scotoceasca dupa bani peste tot, chiar si in soba, dar Stanica avusese timp
sa plece. E va intoarc mai tarziu prefacandu-se ca nu stie nimic de bani.
Parvenitul este cel care are o mare capacitate de disimulare.Asemenea
personajelor lui Caragiale Stanica Ratiu parea a avea raspunsurile la toate
intrebarile. Familia pare sfanta pentru el, insa nu va ezita sa divorteze de
Oilimpia invocand motivul ca aceasta nu-i poate face „fii pentru patrie”.
Adevarata cauza este noua situatie materiala pe care o are Stanica. El poseda
acum toti banii batranului si se va insura cu Georgeta pe care in trecut o
detestase pentru ca fusese amanta unui general batran. Afland ca aceasta
primise din partea generalului o suma considerabila de bani, Stanica Ratiu
gandeste ca-si poate spori averea. Ca parvenit isi schimba mereu punctul de
vedere fiind foarte adoptabil.
Dupa moartea lui Giurgiuveanu,
Otilia se simte singura si pasrasita. Se va duce intr-o seara in camera lui
Felix pretextand ca vrea sa cada cum arata odaia unui baiat. De fapt, Otilia
vrea sa i se daruiasca lui Felix, insa acesta pentru a-i demonstra sentimentele
puternice pe care le are pentru ea refuza erotismul.In discutia lor, Otilia il
sa ca model pe Pascalopol , personaj cu care Felix se afla mereu in
competitie.ea ii spune lui Felix ca un barbat trebuie sa munceasca , sa faca o
cariera pentru ca numai asa se poate afirma in societate.nu accepta ca Felix sa
renunte la studii numai pentru a-i crea ei un confort material.Ea intuieste ca
Felix este mult prea ambitios pentru a se putea multumi numai cu iubirea ei.De
aceea a doua zi dimineata Felix afla cu surprindere ca Otilia plecase cu
Pascalopol.Peste doua saptamani va primi un bilet din partea ei in care i se
spunea ca s-a hotarat sa-l paraseasca pentru ca nu vrea sa fie o piedica in
viitorul ei.
Romanul propriu-zis se incheie aici
dar cuprinde si un epilog. Intr-o povestire-sumar (Gerard Genette- „Figures
III”) naratorul evoca devenirea lui Felix ca profesor universitar si celebru
colaborator la tratate de medicina dar si faptul ca „se casatori intr-un chip ,
care se cheama stralucit si intra prin sotie intr-un cerc de persoane
influente”. Lectorul se poate intreba pe buna dreptate unde este Felix cel de
alta data care traia numai pentru iubirea fata de Otilia. Sa fi urmat el
intr-atat de mult sfaturile Otiliei incat sa renunte la orice
iubire?Semnificativ este si amanuntul ca naratorul desi omniscient nu aminteste
numele sotiei lui Felix ci doar ca prin ea se realizeaza ascensiunea sociala a
acestuia. Nu pare de asemenea intamplatoare amintirea despre Stanica Ratiu care
se insurase cu Georgeta?Totusi apropierea dintre Felis si Stanica, parvenit
prin excelenta poate fi doar tangentiala pentru ca Felis reuseste prin
propriile merite, este un tanar studios si ambitios.
Tot in epilog, Felix se itnalneste
in tren cu Pascalopol care i se pare foarte imbatranit.Pascalopol spune ca nu
mai ste cu Otilia, careia i-a redat libertatea. Ii va spune de asemenea ca Otilia
sufera.Concluzia lui Pascalopol este ca Otilia „ A fost o fata delicioasa dar
ciudata. Pentru mine e o enigma.” Plecarea Otiliei de langa Pascalopol ofera
inca o data ideea enigmaticului feminim.Anterior intr-o discutie cu Felix,
Otilia ii marturisise ca succesul femeilor in viata „este o chestiune de
viteza” pentru ca „noi fetele traim 5-6 ani”. Oare Otilia l-a parasit pe
Pascalopol fiind dominata de aceasta obsesie a imbatranirii?
Pascalopol ii arata lui Felix si o
fotografie a Otiliei din prezentul narativ. Uimit Felix nu o recunoaste pe
Otilia, fata plina de viata din trecut ci vede „o doamna foarte picanta, gen
actrita intretinuta” alaturi de un barbat exotic cu floare la butoniera”. Felix
compara aceasta fotografie cu aceea pe care i-o dormise Otilia in trecut; sunt
comparate de fapt doua timpuri : prezentul si timpul adloescentei cand o iubise
pe Otilia. Astfel se explica si finalul romanului cand felix reface drumul pe
strada Antim. El isi aduce aminte de vechea lui pasiune insa in acelasi timp i
se pare ca aude cuvintele pe care le rosteste Costache Giurgiuveanu: „Aici nu
sta nimeni” Acesta este ultimul enunt iar cuvantul „nimeni” transpus in italice
accentueaza ideea unui final definitiv. Est clar ca numai este posibila nici o
poveste de iubire.George Calinescu creeaza un roman al unei inchideri totale.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere