O scrisoare pierduta
Ion Luca
Caragiale
Conceptul de comedie este intalnit
in primul rand in „Poetica” lui Aristotel. Acesta diferentiaza intre comedie,
pe care o considera un gen minor si tragedie asociata genului major.In viziunea
lui aristotel, comedia este o „imitatie a oamenilor de categorie inferioara”,
pentru ca vechii greci cultivau o arta mimetica.De aici provine si ideea ca
prin comedie se poate exprima doar neseriosul, in timp ce tragedia trata
probleme grave al societatii. Opinia aceasta nu mai poate fi impartasita in
epoca moderna, pentru ca prin comedie se pot satiriza toate tarele(defecte) ale
societatii.
Didactic, comedia este o specia a
genului dramatic conceputa cu scopul de a-i inveseli pe cititori sau pe
spectatori. Asadar, comicul este punctul central din toate comediile. Comicul
este o catergorie estetica asociata speciei care ii poarta denumirea.In
„Manierismul in literatura” Gustave Rene Hocke demonstra ca termenul comic
provine de la grecescul „Komos” care inseamna „alai plin de neastampar”.Tot
Hocke arata cum comedia s-a nascut in Grecia antica din serbarile dedicale
zeului Dionysos.
In „Termenii cheie ai analizei
teatrului” Anne Ubersfeld asocia tipurile de comedii celor de comic.Exista
astfel comicul de situatie, comicul de nume, comicul de personaje(carcter),
comicul de limbaj care corespunde in viziunea autoarei acelorasi tipuri de
comedie in functie de tipul predominant.
Alexandru Paleologul demonstreaza in
„Despre lucrurile cu adevarat importante” ca in comediile lui Caragiale
predomina comicul de situatie, ceea ce nu inseamna ca trebuie sa facem
abstractie de celelalte tiprui de comic.
Opera lui Caragiale se
caracterizeaza in primul rand prin comic dar a scris si o drama „Napasta”, ceea
ce inseamna ca tragicul nu ii era strain.De asemenea nuvelele realiste dar care
au si elemente naturaliste precum „In vreme de razboi”, „O faclie de Pasti”,
„Pacat” au o tematica tragica. Se poate considera pe buna dreptate ca acela
care are vocatia comicului nu poate sa nu o aiba si pe cea a tragicului.
Primul studiu estetic asupra lui
caragiale i-a apartinut lui Titu Maiorescu in articolul „Comediile domnului I L
Caragiale”. Aici criticul diferentiaza literatura de realitate observand ca in
momentul creatiei autorul se ridica in „sfera fictiunii ideale”. Aceasta nu
inseamna insa ca I.L.Caragiale nu avea in vedere realitatea vremii sale.Mai
mult l-am putea considera pe Caragiale un autor actual.
In comedii dar si in schite,
Caragiale vede intr-adevar lumea intr-o forma a ridicolului. Afirmatia”simt
enorm si vaz monstruos” din schita „Grand hotel <<Victoria
Romana>>” reliefeaza tocmai aceasta hiperbolizare a realitatii.
In comediile „O scrisoare pierduta”
si „O noapte furtunoasa” comicul rezulta chiar din peritextul titlurilor.
Primii constituenti imediati(Bloomfield) „o scrisoare” si „o noapte” reflecta o
realitate minora, in timp ce calificativele „pierduta” si „furtunoasa” exprima
modul in care personajele se raporteaza la aceste realitati. Se observa ca
personajele lui Caragiale au tendinta sa exagereze evenimentele prin care trec,
ceea ce conduce catre comic. Ele isi iau rolul foarte in serios, fara sa
constientizeze ca traiesc de fapt, intr-o imensa farsa.Numai lectorul sau
spectatorul pot sesiza aceasta lume ca teatru in care traiesc personajele.
In articolele sale despre teatru,
Caragiale demonstreaza ca teatrul este un gen diferit de literatura, net
superior acesteia. Dramaturgul vede in teatru o posibilitate de reflectare a
lumii. De aceea in momentul ridicarii cortinei personajele sunt prinse intr-un
dialog ceea ce trimite la un timp anterior ridicarii cortinei. In teatrul
clasic cortina avea rolul de a introduce sau de a scoate unul sau mai multe
personaje din scena.In textul scris, actul dramatic ia locul cortinei pentru ca
presupune schimbarea decorurilor. Scena este o subdiziviune a actului dramatic
care ar corespunde intrarii sau iesirii personajelor.
In „O scrisoare pierduta”, actul
intai debuteaza cu dialogul dintre Stefan Tipatesc si Pristanda. Stefan
Tipatesc este definit in peritextul prezentarii personajelor ca „prefectul
judetului”. Actiunea are loc intr-un spatiu nedefinit, adica in capitala unui
judet de munte.Comicul rezulta si din modelul in care sunt prezentate
personajele inainte de a incepe textul propriu-zis.Zaharia Trahanache este
eternul „prezident” si se va caracteriza prin acumularea funtiilor sociale si
politice. El este „prezidentul Comitetului permanent, Comitetului electoral,
Comitetului scoalr, Comitiului agricol”. Acumularea de titluri ar putea
continua, realitate ce genereaza comicul pentru ca se specifica ideea ca este
presedintele si al altor „comitere si Comiti”. Dorinta de a avea titluri ar
reprezenta unica modalitate de a fi personajul care se inscrie automat in
tipologia parvenitului si snobului.Pe langa aceste functii , Trahanache isi
asuma calitatea de sot, asemena lui Jupan Dumitrache din „O noapte furtunoasa”.
Pentru ambele personaje a fi familist inseamna implicit si a fi bun patriot.
Rica Venturianu sintetizeaza aceasta realitate la finalul comediei „O noapte
furtunoasa”: „Da, familia e patria cea mica, precum patria e familia cea mare”.
Fiind soti, deci iubitori de patrie, Trahanache si Jupan Dumitrache pot sa
vorbeasca si de „onoarea de familist”, ceea ce nu neaga triunghiul conjugal.
Trahanache a fost din acest punct de vedere incadrat de critica literara in
tipologia sotului incornorat. La o analiza mai atenta se va vedea ca Trahanache
stie de relatia dintre Zoe, sotia sa si Stefan Tipatescu dar o accepta pentru
ca Tipatescu face parte din elan.
Nae Catavencu este opozantul politic
al lui Trahanache si implicit al lui Tipatescu. Si Catavencu este un personaj
al parvenirii. El este avocat, director-proprietar al ziarului <<Racnetul
Capartilor>> dar si prezident fundator al Societatii Enciclopedice
Cooperative <<Aurora Economia Romanilor>>. Se constata ca
urmatoarele personaje apartin planurilor reprezentate de Zaharia Trahanache si
Nae Catavencu. Tipatescu este subalternul lui Trahanache. Farfuridi si
Branzovenescu sunt membrii „comitetelor si comtilor” conduse de Trahanache.
Ionescu si Popescu sunt colaboratori la ziarul lui Catavencu si membrii
insitutiilor patronate de acesta. Servilismul lor reiese si din numele pe care
pe poarta: „Ionescu”, „Popescu” sunt nume des intalnite la romani, ceea ce
sugereaza o depersonalizare a acestor personaje in raport cu numele Catavencu.
Agamemnon Dandanache este definit ca
„vechi lupataor de la 48” ceea ce trimite spre comic. El nu este un personaj
senil, insa destul de viclean pentru a castiga alegerile fara sa participe la
ele. Aceasta victorie precara datorata unui santaj genereaza un comic care
deviaza spre absurd. De altfel in „Note si contranote” Eugen Ionescu
marturiseste ca I.L.Caragiale a fost un precursor al teatrului absurdului.
Lumea personajelor lui Caragiale este
asociata spatiului inchis al clanului. Se observa existenta a doua mari
clanuri. Primul condus de Trahanace, al doilea de Catavencu. Pristanda cel care
este definit „politaiul orasului” nu este aparatorul oridinii publice asa cum
ar fi trebuir ci aparatorul clanului condus de Trahanache. Pristanda se
caracterizeaza prin servilism dar in acelasi timp si prin tradare. Cand il
aresteaza pe Catavencu, urmand ordinile lui tipatescu, Pristanda ii va spune
lui Catavencu faptul ca este gata oricand sa intre in serviciile acestuia daca
ii asigura o functie politica inalta.
Personajele lui Caragiale sunt asa
cum observa Alexandru George, kitsch. Ele rezuma teoria maioresciana a”formelor
fara fond” pentru ca exista un contrast vizibil intre ceea ce vor sa para si
ceea ce sunt in realitate. Opozitia dintre aparenta si esenta conduce catre un
comic absolut.
Pentru personajele lui Caragiale
foarte importanta este influenta mass-media. In „O noapte furtunoasa” Ipingescu
si Jupan Dumitrache comenteaza articolul scris de Rica Venturianu in ziarul
„Vocea Patriotului Nationale”. Actul I al scrisorii pierdute debuteaza cu
citirea de catre Tipatescu a unui articol referitor la el din ziarul „Racnetul
Carpatilor”. Personajele comenteaza informatiile din ziare la modul subiectiv
conform unei gramatici personale. Definitia pe care o da Tipatescu termenului
„vampir” pronuntat de Pristanda „bampir” este una patriotarda „unul...unul care
suge sangele poporului”. Aceasta definitie genereaza comicul de limbaj dar si
de situatie. Revelatia pe care o are Pristanda conduce catre un comic
irezistibil: „Dumneata sugi sangele poporului!...Aoleo!”
Servilismul lui Pristanda rezulta
din faptul ca reia cuvintele lui Tipatestu alaturandu-le calificativul curat:
„curat misel”, „curat murdar”.Ultima afirmatie implica o constructie
oximoronica reflectand o realitate profunda a operei lui Caragiale, aceea a
existentei realitatii in doua planuri opuse.Doar aparent ceea ce exista intr-un
plan este contrazis de ceea ce se afla in celalalt plan.In textul comediei doua
planuri ajung sa se conjuge: amorul si politica.Farsa din relatia Tipatescu-Zoe
trimite la farsa din planul politic.
Personajelor lui Caragiale nu le
este specific erosul. Iubirea este doar aclamata, insa nu este traita la modul
real.Trahanache nu este doar un personaj al zaharisirii asa cum ar rezulta din
prenumele Zaharia. El stie de legatura amoroasa dintre sotia lui si Tipatescu,
dar o accepta pentru ca Tipatescu face parte din clan. Elocventa este scena
cand Trahanache il roaga pe Tipatescu sa-i tina de urat lui Zoe peste noapte
cat este el plecat, pentru ca aceasta este „simtitoare”. Jupan Dumitrache din
„O noapte furtunoasa” o considera pe Veta, sotia lui, rusinoasa desi aceasta il
insela cu Chiriac.
Trahanache ii va cita din memoria
lui Tipatescu scrisoarea de amor pe care acesta din urma i-o trimisese lui
Zoe.Trahanache va citi de mai multe ori scrisoarea care ajunsese in mainile lui
Catavencu. Trahanache isi urmareste psihologic interlocutorul, Tipatescu, mai
ales cand constata panica acestuia. Concluzioneaza la final ca este doar o
„plastografie”(imitatie) dar scrisoarea „ sa zici si tu ca e ta dar sa juri nu
altceva, sa juri”.
Scrisoarea de amor trimisa de
Tipatescu lui Zoe face partine din metatext adica este un text inserat in
textul amplu.Metatexte sunt si articolele din ziar. Scrisoarea devine aproape
un personaj pentru ca pierderea si gasirea ei schimba de fiecare data
realitatea textuala.Deznodamantul comediei este mereu amanat prin acest drum al
scrisorii de la un personaj la altul.
Din realitatea metatextului face
parte si citatul.La prima intrare in scena, Trahanache isi citeaza fiul de la
facultate: „Tatita unde e moral acolo e coruptie si o societate fara printipuri
va sa zica ca nu le are!”. Se observa apelativul Tatita existent si in schite
dar si o realitate pleonastica. Comic este faptul ca tocmai Trahanache
aminteste de morala desi el este un personaj imoral. Al. George in „Caragiale”
constata ca nu doar personajele din comediile lui Caragiale sunt kitsch dar si
realitatea si dialogurile dintre ele.Mircea Iorgulescu demonstra ca activitatea
de baza a acestor personaje este statul de vorba. Intr-adevar personajelor le
place foarte mult sa vorbeasca, aceasta fiind o trasatura a omului balcanic.
Mult mai vizibila este aceasta constatare in actul al III lea al scrisorii care
cuprinde discursurile electorale pe care le tin Farfuridi si Catavencu. Lupta
dintre cei doi rivali nu are sens pentru ca va castiga un al III lea personaj
Agamemnon Dandanache, al carui nume nici nu figura pe lista electorala. Comicul
de situatie atinge absurdul tocmai prin aceasta rasturnare brusca a
evenimentelor.
Realitati caractereologice ale
personajului sunt numele pe care le poarta.Prima analiza a comicului de nume
este realizata de Garabet Ibraileanu in studiul „Numele proprii in opera comica
a lui Caragiale”. In primul rand se observa sufixul grecizant „-ache” remarcat
si in schite, clar si in comedii. Agamemnon Dandanache poarta prenumele eroului
grec. In text este numit si Agamita sau Gagamita ceea ce exprima precaritatea
acestui personj. Si el este un erou castigand alegerile insa intr-un mod lipsit
de onestitate. El detina o „scrisorica de amor” alta decat cea trimisa de
Tipatescu lui Zoe cu ajutorul careia reuseste de fiecare data sa fie ales.
„Scrisorica de amor” apartine unui personaj important in plan politic pe care
Dandanache il numeste sub pseudonimul „bencher”. Hotararea alegerii sale ca
deputat vine de la „Centru” deci dintr-un plan politic inalt.Numele Dandanache
provine de la cuvantul „dandana” care inseamna galagie, zgomot mare. Suficul
„-ache” explica modalitatea in care personajul pronunta cuvintele :
„inteledzi”, „coledzi” etc. Este evidenta ironia in ceea ce priveste elementul
grec.
Alaturi de sufixul „-ache” exista si
„-escu” vizibil in nume precum Ionescu , Popescu sau Branzovenescu. Numele
acestuia din urma are si rezonanta culinara ceea ce starneste comicul.
Farfuridi si Branzovenescu sunt nedespartiti asemenea gemenilor Halippa din
„Concert de muzica de Bach” romanul Hortensiei Papadat-Bengescu.
Numele lui Catavencu provine de la
„cata”. Intr-adevar personajul se comporta ca un adevarat intrigant amenintand
cu publicarea scrisorii de amor dintre Tipatescu si Zoie in ziarul „Racnetul
Carpatilor”.Si Dandanache il santajeaza pe bencherul sau promitand ca ii va
publica scrisoarea in ziarul „Rasboiul”. Dandanache este definit in peritexul
prezentarii personajelor ca vechi luptator de la 48.Astfel ideea de lupta
capata o conotatie comica legandu-se si de titlul ziarului „Rasboiul”.
Cuvintele personajelor: „si lupta, si lupta, si dai, si dai, si lupta” ii
exprima precaritatea.El se lectureaza in definitia romaneasca a impartialitatii
„Si eu in toate Camerele, cu toate partidele, ca rumanul impartial”. Caragiale realizeaza
o oglinda autentica a politicii romanesti. Dandanache nu poate suporta sa
ramana fara „coledzi”.Intentia autorului a fost sa creeaze prin Dandanache un
personaj mai prost ca Farfuridi si mai canalie decat Catavencu. Intr-adevar
dupa alegerea sa ca deputat Dandanache va pastra scrisorica de amor, in timp ce
Catavencu ii va da inapoi scrisoarea lui Zoe.
Cetateanul turmentat este singurul
personaj fara nume, fiind definit chir sub acest pseudonim. Rolul sau este
axial(important) deoarece fiecare aparitie a sa modifica realitatea textuala. Conform
metaforei „lumii pe dos” cetateanul turmentat este singurul personaj real
exprimand turmentarea intregii vieti politice romanesti. Eternul; „Eu cu vine
votez?” reflecta realitatea tragi-comica a cetateanului roman inaintea
alegerilor electorale.
Actul al III-lea al scrisorii pierdute reflecta cel mai bine realitatea teatrului in teatru, prin discursurile electorale pe care le tin Farfuridi si Catavencu. Amandoi se comporta ca niste actori in scena iar discursurile lor se aseamana prin stilul demagogic. In mod clar, Caragiale a creat o oglinda autentica a vietii politicii romane de atunci.
Actul al III-lea al scrisorii pierdute reflecta cel mai bine realitatea teatrului in teatru, prin discursurile electorale pe care le tin Farfuridi si Catavencu. Amandoi se comporta ca niste actori in scena iar discursurile lor se aseamana prin stilul demagogic. In mod clar, Caragiale a creat o oglinda autentica a vietii politicii romane de atunci.
Comicul de limbaj evident in ambele
discursuri se imbina cu cel de situatie intrucat confruntarea dintre Farfuridi
si Catavencu este lipsita de orice sens. Zaharia Trahanache conduce toata
aceasta sedinta dand cuvantul oratorilor, desi primise de la Centru o scrisoare
in care i se cerea sa-l declare castigator pe Agamemnon Dandanache. Trahanache
nu va comunica acest lucru si atunci confruntarea celor doi devine
absurda.Asadar comicul debuteaza spre absurd.
Farfuridi este primul care isi tine
discursul remarcandu-se prin emotivitate si balbaial. El nu reuseste sa le
atraga atentia ascultatorilor. Acel „-Dati-mi voie!” repetat are rolul de a
capta atentia, insa grupul sustinator lui Catavencu il intrerupe deseori.
Farfuridi face un excurs in istoria romane care devine o insuruire absurda de
date care nu mai ofera nicio informatie asupra realitatii. Sunt amintiti doar
niste ani lecturati absurd, doar in adoua parte a semnificantilor. In loc de
1821 se pronunta doar
„’21”. Dupa ce se trece de la ’21 la ’48, semnificantii anilor se insiruire in terminatia lui 4 in baza lui 10: „La ’54, la ’64, ’74 asemenea si la ’84 si ’94 si etetera”. Acest „etetera” din finalul enuntului citat implica o continuare absurda a enumerarii cifrelor.
„’21”. Dupa ce se trece de la ’21 la ’48, semnificantii anilor se insiruire in terminatia lui 4 in baza lui 10: „La ’54, la ’64, ’74 asemenea si la ’84 si ’94 si etetera”. Acest „etetera” din finalul enuntului citat implica o continuare absurda a enumerarii cifrelor.
Incheierea discrusului tinut de
Farfuridi rezuma intreaga conotatie a comicului. Finalul exprima tocmai acea
circularitate lipsita de centru. Verbul „ a se revizui” este folosit mai intai
la forma afirmativa si apoi la cea negativa, insa semnificatia lui este anulata
de verbul „ a schimba” : „din doua una dati-mi voie: ori sa se revizuiasca primesc! Dar sa nu se
schimbe nimica, ori sa nu se revizuiasca primesc! Dar atunci sa se schimbe pe
ici pe colo, si anume in punctele...esentiale...”. Ceea ce rosteste Farfuridi
este un discurs oximoronic si de aici rezulta comicul. Situatia comica este
accentuata si este sugerata de faptul ca de personaj depinde sau nu revizuirea
societatii. Exista de asemenea antiteza dintre „pe ici pe colo” si apozitia
„punctele esentiale”. Tocmai acest discurs ilogic fragmentat genereaza comicul.
Personajul insusi pare constient de aceste absurditati atunci cand foloseste
cuvantul „dilema”: „din aceasta dilema nu puteti iesi...Am zis!”
In „Marea trancaneala” Mircea
Iorgulescu observa ca ocupatia de baza a personajelor lui Caragiale este statul
de vorba. Farfuridi si Catavencu isi iau rolul in serios jucand in fata
publicului rolul vietii lor.
Discursul lui Catavencu reflecta cel
mai bine realitatea teatrului in teatru.Captarea atentiei genereaza comicul si
e comunicata de autorul textului dramatic in interiorul parantezelor conform
indicatiilor scenice sau dadascaliilor. Catavencu „ia poza trece cu importanta
printre multime [...] si trage batista si-si sterge cu eleganta avocatasca
fruntea”. Este emotionat, incepe la un moment dat sa planga, glasul lui este
tremurat iar in timpul discursului propriu-zis aplauzele sunt zguduitoare.
Catavencu este de fapt un Rica Venturianu intrat intr-o cariera politica. El
apartine tipologiei snobului si parvenitului, asa cum reiese din prezentarea
personajelor de la inceputul piesei. Dupa ce Catavencu tinde sa se identifice
demagogic fericirii si progresului tarii, comicul absolut se realizeaza prin
reactia absurda a grupului condus de Ionescu si Popescu, sustinatorii lui. Ei
rostesc un continuu „bravo”, dupa rostirea fiecarui cuvant de catre Catavencu.
Cuvantele „sociala”, „economica”, „administrativa” tind sa piarda orice
semnificatie atunci cand rostirea lui „bravo” deplaseaza comicul spre absurd.
Aceasta realitate este vizibila foarte concret atunci cand Catavencu il
rosteste de 2 ori pe „si”. De data aceasta si cuvantul „bravo” est repetat de grupul
care-l sustine.
Conform gramaticii personale a
personajului se observa utilizarea verbului „primesc” la fel cum anterior
existase in discursui lui Farfuridi. Si aici exista antiteze semantice care
conduc comicul spre absurd „Industria romana e sublima, e admirabila putem zice
dar lipseste cu desavarsire” eugen Ionescu a fost printre primii care a
observat ca I.L.Caragiale anticipeaza teatrul absurdului. Realitatea citata
anterior conduce la dialogul dintre sotii Smith din „Cantareata cheala” de Eugen
Ionescu.
Apropierea de Occident este facuta
de Catavencu prin interemediul cuvintului „faliti”: „Anglia isi are falitii
sai, Franta isi are falitii sai [...] in fine oricare natiune , oricare popor,
oricare tara isi are falitii sai...numai noi sa nu avem falitii nostri!”.
Situatia comica absoluta se creeaza
in momentul in care este declarat castigator Agamemnon Dandanache. Si el,
asemenea Cetateanului turmentat afirma mereu ca este ametit. De fapt,
turmentarea apartine intregii vieti politice romanesti.
Spre finalul piesei toate
personajele se impaca. In scena a IX-a din actul al IV-lea, Catavencu ii cere
iertare lui Zoe. N. Steinhart in „Secretul <<scrisorii pierdute>>”
analizeaza aceasta scena in spiritul comeseniei(generozitate) existent la
romani. Autorul apropie impacarea personajelor din textul lui Caragiale de
scena ospatului de dupa furarea pupazei din „Amintiri din copilarie” de Ion
Creanga. Totusi personajele lui caragiale nu au nimic religios in ele. Sunt
profund desacralizate si atunci nu se poate vorbi despre un spirit crestin.
Catavencu joaca din nou teatru
lasandu-se in genunchi in fata lui zoe in timp ce aceasta trece intr-un raport
de superioritate: „ Scoala-te esti barbat, nu ti-e rusine?” Este o remarca
asemanatoare celei facute de Pampon, lui Cracanel in comedia „D-ale
carnavalului”. Cracanel se lamenta ca este „tradus” (inselat) de toate femeile.
Pampon il incurajeaza sfatuindu-l: „Nu plange esti volentir”.
Ultima scena a comediei, a XIV-a
reuneste toate personajele inclusiv Cetateanul turmentat. Este un prilej pentru
Catavencu de a tine discursul de investitura pentru Agamemnon Dandanache. El
reia o realitate din istorie amintitnd de razboiul din Crimeea. In sfarsit din
doua contratii pare a se alege unul: „ieri obscuritate, azi lumina!”. „Lumina”
se identifica in mod absurd ca alegerea ca deputat a lui Agamita Dandanache ca
si cum intreaga realitate textuala ar fi tins catre acest lucru. Si mai clar
bucuria de a fi fost ales Dandanache este exprimata de catre Catavencu prin
afirmatia devenita celebra: „Dupa lupte seculare care au durat aproape 30 ani
iata visul nostru realizat!”. Se remarca inca o data comiculde limbaj dar si de
situatie.
Pristanda este cel care incheie
piesa creandu-se astfel imaginea circularitatii. El apare atat la inceputul cat
si la finalul textului. Cuvintele „-Muzica!Muzica!” rostite de Pristanda
reflecta din nou comicul, prin contrastul dintre functia de politai al orasului
si realitatea orfica a muzicii.
Prin comediile si schitele sale,
Caragiale anticipeaza teatrul modern al absurdului intrucat comicul depaseste
orice limite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu