Morometii
de Marin Preda
Marin Preda este
un scriitor al perioadei postbelice, facand legatura intre proza anterioara si
cea foarte moderna.In centrul romanelor sale se afla eterna confruntare intre
om si timpul istoriei agresive.Aceasta problematica este amplu dezvoltata in
"Morometii", "Cel mai iubit dintre pamanteni", "Marele
singuratic", "Delirul" si chiar si in romanul autobiografic
"Viata ca o prada".Personajele par predestinate acestei confruntari
tragice, cu un timp ilogic, absurd, pe care nu-l pot intelege.Chiar titlurile
romanelor amintite sugereaza aceasta tema a confruntarii.Titulul "Cel mai
iubit dintre pamanteni" este ironic.Intrucat Victor Petrini isi aminteste
ca narator intradiegetic, intreaga sa existenta, care este tragica.Cele patru
iubiri ale actantului (Nineta, Caprioara, Matilda si Suzi) conduc spre esec.Ca
si Sisif, Victor Petrini urca si coboara neincetat treptele iubirii.El isi va
asuma intreaga existenta, adica, atat victoriile cat si esecurile.
In conformitate
cu terminologia lui Gerard Genette din "Seuils" (praguri), titlul
romanului "Morometii" este unul subiectal.El se refera in primul rand
la familia lui Ilie Moromete, protagonistul textului.Pornind de aici, romanul
se axeaza si asupra evolutiei acestui protagonist, dar si a satului
Silistea-Gumesti, de care apartine personajul.Implicit, titlul se refera atunci
si la intreaga comunitate taraneasca.
Din punct de
vedere structural, romanul cuprinde doua volume, primul fiind publicat in 1955,
iar al doilea in 1967.Referinta este rurala, in acest fel, Preda inscriindu-se
intr-o adevarata traditie a romanului romanesc.Daca in "Viata la
tara" de Duilu Zamfirescu si in "Ion" de Liviu Rebreanu, istoria
nu are conotatia unei schimbari totale, in "Morometii", incepand cu
al doilea volum, se remarca incipienta comunismului.Acest sistem politic
determina o metamorfoza totala a satului romanesc.De aici provine si diferenta
intre cele doua volume.In primul volum, realitatea se situeaza sub ecuatia
timpului rabdator, iar Ilie Moromete reprezinta autoritatea centrala a
satului.El este taranul meditativ, care contempla realitatea din punct de
vedere estetic.Al doilea volum corespunde "timpului nerabdator", cand
satul traditional, considerat etern, este agresat de sistemul comunist.Personaje
care altadata erau nesemnificative se afla acum la conducerea satului.Ilie
Moromete va trece de la singuratatea ca superioritate, vizibila in primul
volum, la cea de ordin tragic.El se va retrage tot mai mult in sine, iar
destramarea familiei sale anticipeaza dizarmonia care se instaureaza in
sat.Baiatul cel mai mic al lui Ilie, Niculaie Moromete, va deveni exponentul
noului timp, pe care il putem numi, in termenii lui Mircea Eliade din
"Sacrul si profanul", "timp istoric".Crezand sincer in
utopia socialismului, Niculaie isi va parasi familia, inscriindu-se intr-o
scoala de partid la Bucuresti.Va reveni apoi in sat ca activist.De aceea, nu
intamplator, romanul "Marele singuratic", il are ca protagonist pe
Niculaie.
Avand in vedere
clasificarea lui Garabet Ibraileanu din studiul "Creatie si analiza",
romanul "Morometii" este de creatie, pentru ca personajele sunt
observate din exterior de catre un narator omniscient si extradiegetic.
Perpectiva narativa este obiectiva, sugerand realismul romanului.Naratiunea
este in cea mai mare parte heterodiegetica (Gerard Genette - "Figures
III"), iar tipul narativ este auctorial (Jaap Lientvelt - "Punctul de
vedere").Implicit, focalizarea este 0 (Gerard Genette - "Figures
III"), similara viziunii din spate (Jean Pouilon - "Timp si
roman").
In "Arca lui
Noe", Nicolae Manolescu incadreaza romanul "Morometii" in
categoria doricului.Realismul textului este reliefat si de raportul
incipit-final.In "Noi probleme ale romanului", Jean Ricardou
demonstreaza ca intotdeauna exista o legatura intre inceputul si sfarsitul unui
text literar, chiar daca aceste doua componente se afla la mare distanta
narativa.In cazul acestui roman trebuie discutata relatia incipit-final, atat
la nivelul intregului text, cat si in interiorul acestuia.Astfel, se observa o
legatura in care incep si se sfarsesc ambele volume.
Fraza prin care
debuteaza romanul este armonioasa, la nivelul discursului, dar si al
evenimentelor evocate: "In campia Dunarii, cu cativa ani inaintea celui
de-al doilea razboi mondial, se pare ca timpul era foarte rabdator cu oamenii;
viata se scurgea aci fara conflicte mari".Se observa precizarea spatiului
si a timpului, o caracteristica a romanului doric.De la inceput, naratorul
omniscient anticipeaza tema centrala a primului volum: "timpul era foarte
rabdator cu oamenii".Intr-adevar, taranii din Silistea-Gumesti, vor trai
initial o existenta lipsita de tragic.De abia la sfarsitul volumului I este
amintit pericolul "timpului nerabdator", tema dominanta in volumul al
II-lea: "Trei ani mai tarziu izbucnea cel de-al doilea razboi mondial.Timpul
nu mai avea rabdare".
Volumul al II-lea
incepe prin motivul "exodului".Naratorul extradiegetic, aminteste
intr-o "povestire-sumar" (Gerard Genette - "Figures III")
de fuga celor trei baieti mai mari ai lui Ilie Moromete (Paraschiv, Nila si
Achim) la Bucuresti: "Dupa fuga baietilor, Moromete, schimbandu-si firea,
nu mai vazu nici cum toti [...] se potolira sau il uitara; nu se intampla insa
nimic in sat [...].Totusi, oamenii se facura parca mai mici".Se remarca,
la nivelul discursului, forma negativa a verbelor care sugereaza o aparenta
liniste a satului.Va urma evocarea sosirii in sat a activistilor de partid.Ei
vor fi cei care vor rasturna valorile traditionale, cu care intreaga comunitate
se obisnuise.
Sfarsitul
volumului, si implicit al romanului, se afla intr-o pozitie totala cu fraza
armonioasa ce deschide primul volum.De aceasta data, naratorul omniscient
releva fragmente din visul lui Niculaie.Discursul este aproape ilogic, fraza
fiind lipsita de semne de punctuatie: "[...] Baragan suna cu goarna
baaaaaaa toata lumea sa se stranga la
primarie ca a venit baiatu asta a lu Moromete Ilinca se marita cu Oauabei
taceti din gura striga mama parca s-ar darama casa pe ea [...]".Absurdul
enuntului citat releva simbolic dizarmonia ce caracterizeaza noua realitate a
satului.Discursul ilogic exprima, de fapt, lipsa de sens a timpului comunist.
In "imposibila
intoarcere", autorul il numeste pe Ilie Moromete "ultimul taran roman".Intr-adevar,
protagonistul romanului este simbolul satului traditional, intrand in
confruntare cu noul timp.In eseul "Omul revoltat", Albert Camus
observa ca depasirea limitei, adica a tragicului, se face printr-o continua
revolta.Initial, Moromete va incerca sa se impotriveasca noului timp, insa
treptat, va constientiza ca trebuie sa se adapteze.Aici se naste o noua
problema, intrucat personajul nu se poate adapta unei istorii absurde.Nebunia
si moartea lui Moromete simbolizeaza prabusirea unui edificiu, care este satul
traditional.Tot in "imposibila intoarcere", Marin Preda observa
asemanarea dintre tatal sau si Ilie Moromete.Legatura celor doi se face prin
ideea contemplatiei: "mai exista printre noi romanii, o categorie de
oameni care sunt contemplativi.Tatal meu era un astfel de om".Autorul
observa ca ar fi putut sta pe prispa zile intregi sa priveasca "spectacolul
lumii atat cat se vedea de pe prispa lui".Lumea este contemplata si de
Moromete si de aici provine si afirmatia autorului ca "eroul preferat
Moromete, care a existat in realitate a fost tatal meu".Chiar daca romanul
are o stransa legatura cu realitatea, exista, la fel ca in "Amintiri din
copilarie" de Ion Creanga, si elemente de fictiune.Scena ce deschide
romanul este reprezentata de intoarcerea familiei Moromete de la camp.Se
reflecta textual ideea de roman al familiei: "Familia Moromete se
intorsese mai devreme de la camp".Se evidentiaza referinta rurala prin
imaginea unei comunitati agrare.In text vor exista toate activitatile specifice
unei astfel de comunitati: aratul, semanatul, secerisul, pana la drumurile lui
Moromete, la munte, cand constientizeaza ca produsele sale pot deveni o
marfa.El va fi initiat in arta negotului, de catre vecinul sau Tudor Balosu.
"Timpul
rabdator" este simbolizat prin autoritatea pe care o are Moromete, atat in
interiorul satului, dar si in mijlocul familiei sale.Ca si in romanele lui
Mihail Sadoveanu, familia este de ordin patriarhal.Stapanul absolut este Ilie
Moromete, care comenteaza ironic activitatea celorlalti membrii ai
familiei.Cand Moromete observa cum cainele Dutulache intra in tinda si iese cu
bucata de branza ce trebuia sa fie mancata de familie la cina, traieste scena
la modul estetic.In timp ce Catrina strga dupa caine: "- Lasa jos ! Lasa
jos!", Moromete ii replica linistit: "- Dai apa".In scena, intra
si Paraschiv, pe care, cel mai adesea, Moromete il ironizeaza: "- Tu,
Paraschiv, ce stai acilea si belesti fasolele la mine?".
Atunci cand
Moromete observa ca sotia sa, Catrina, este profund indurerata de plecarea
preotului din sat, de care probabil era indragostita, se disimileaza, mimand
seriozitatea, pentru a parea si mai credibil.Moromete ii spune Catrinei sa se
duca dupa preot in satul in care acela plecase si sa-i marturiseasca deschis:
"- Parinte,
uite-ma si pe mine !".La fel ca Stefan a Petrei din
"Amintiri din copilarie", Moromete isi ironizeaza nevasta pentru
spiritul ei bisericos.
Scena cinei este
reprezentativa pentru titlul romanului.Foarte importante sunt locurile pe care le
ocupa membrii familiei.Moromete se aseaza mereu pe pragul celei de-a doua odai "de
pe care el stapanea cu privirea pe fiecare".In mod clar, Moromete este
conducatorul familiei.Catrina este cea care face toate pregatirile necesare
alaturi de Tita si Ilinca, fetele pe care le are impreuna cu Moromete.Catrina
mai fusese casatorita, insa fostul ei barbat murise.Impreuna cu acesta, ea
avusese o fata, definita in text sub pseudonimul "ailalta din
vale".In prezent fata este crescuta de fostul socru al Catrinei.Cu
Moromete, Catrina a facut trei copii: Tita, Ilinca si Niculaie.La masa, Catrina
se aseaza alaturi de acestia, in timp ce Paraschiv, Nila si Achim, baietii din
prima casatorie a lui Moromete stau separat "spre partea din afara a
tindei, ca si cand ar fi fost gata in orice clipa sa se scoale de la masa si sa
plece afara".Deja, naratorul omniscient da indicii asupra atmosferei din
familia Moromete.Asa cum se va vedea ulterior, Paraschiv afla ca Achim intra
deseori in conflicte cu mama lor vitrega si cu copiii acesteia.Chiar locul pe
care il ocupa la masa denota dorinta acestora de a se desparti de restul
familiei.Mai tarziu, vor pleca la Bucuresti, luand caii si oile lui
Moromete.Raporturile tensionate dintre ei si copiii Catrinei sunt de multe ori
armonizate de insusi Moromete.El este cel care instituie ordinea, dominandu-i
pe toti.
Niculaie este cel
mai mic dintre copii si tocmai din acest motiv, tinta ironiilor tuturor.Totusi,
el este singurul care iubeste invatatura, fiind un alter ego al autorului.Niculaie
este creat in asa fel incat inverseaza scara valorilor traditionale.Conform
mentalitatii taranesti, cel mai mic din familie este si cel mai slab la minte,
insa Niculaie se dovedeste a fi cel mai inteligent dintre toti.Prostul familiei
va fi cel mai mare dintre frati, adica Paraschiv, care este deseori ironizat de
catre Moromete.Lui ii sunt atribuite pseudonime precum "coltatule",
"dosaditule", "zaltatule", "prostule".
Superioritatea
lui Moromete este vizibila si in randul celorlalti tarani.In Silistea-Gumesti,
oamenii isi petrec duminicile in mod diferit: femeile merg la biserica, iar
barbatii se intalnesc in poiana fierariei lui Iocan, unde comenteaza articolele
din ziare.Pentru acesti tarani este foarte importanta informatia din
mass-media, pe care o comenteaza in conformitate cu mentalitatea lor.De aceea,
intalnirile din poiana fierariei sunt marcate de un comic de situatie, dar si
de limbaj.Discutiile nu pot incepe insa fara Moromete, protagonistul adevarat
al acestor scene.Naratorul extradiegetic observa ca Moromete era abonat la
"Miscarea", Iocan la "Curentul", iar Cocosila primea
"Dimineata".Acesta din urma este prietenul lui Moromete, traind insa
un raport al frustrarii, intrucat doreste sa conduca toate discutiile.Moromete
il domina insa prin observatia: "esti prost !".La randul sau,
Cocosila va rosti aceleasi cuvinte fata de alti tarani, dar acestia nu il baga
in seama.Moromete isi manifesta superioritatea fata de Cocosila in momentul in
care isi face o tigara din pachetul acestuia, desi avea si el pachetul lui.Toti
taranii asteapta ca Moromete sa le citeasca articolele din ziar.In aceasta
scena, Moromete devine el insusi actor, pentru ca, in timp ce citeste, glasul
sau devine "schimbat si necunoscut, parca ar fi tinut el insusi un discurs".Toti
il invidiaza si pentru faptul ca este singurul care poate descoperi in text
lucruri pe care altii nu le vad.Primul articol comentat se refera la prelegerea
pe care a tinut-o regele Carol al II-lea, supranumit "Primul agricultor al
tarii".Dumitru lui Nae, unul dintre tarani, deschide comentariile,
intrebandu-se, naiv, daca "Primul agricultor" o fi mergand si el la
plug.Desi intrebarea este comica, ea nu este perceputa in aceasta modalitate de
tarani.Iocan este de parere ca atunci cand se desprimavareaza, regele Carol
iese cu plugul din curtea palatului si se duce la arat, la fel ca taranii de
rand.Cocosila este absolut convins ca regele trebuie sa aiba "cam vrun lot
si jumatate" de pamant.In viziunea lui Cocosila, un lot si jumatate
inseamna foarte mult.Taranii se raporteaza mereu la propria lor situatie
materiala si nu-si pot imagina ca regele are un alt statut.Altcineva considera
ca regele trebuie sa aiba mai mult pamant, pentru ca "trebuie sa-l tina si
pala micu, pe Mihai", caruia "trebuie sa-i dea sa
manance".Cocosila replica furtunos ca "ala micu are lotul lui de la
ma-sa".Moromete inchide comentariile prin eternul "- In final
!".El foloseste frecvente neologisme, pe care ceilalti nu le inteleg,
dominadu-i astfel si lingvistic.
Dupa ce comenteaza
stirile interne, satenii le discuta pe cele externe.Referindu-se la luptele din
Spania, taranii care participasera si ei la primul razboi mondial raman uimiti
pentru ca nu auzisera de avioane.Unul dintre ei, se mira ca se poate trage cu
mitraliera din avion.Pentru ei, pamantulreprezinta singura certitudine.O alta
problema pe care o dezbat taranii este motivul pentru care nemtii vor sa
cucereasca Spania.Cocosila concluzioneaza ca "neamtul vrea s-o ia pe
coaja:.Dumitru lui Nae observa ca "neamtului nu-i vine neam sa stea",
pentru ca a uitat ce-a patit la Marasesti, unde invingatori au fost
romanii.Cocosila ii compara pe nemti cu un taran din sat, Gheorghe al lui
Udubeasca.Desi acesta era batut de Voicu Cainaru, nu se invata minte si revenea
a doua zi, cand era batut din nou.Comicul rezulta tocmai din aceasta apropiere
dintre un popor prin excelenta cuceritor si un taran amarat din sat.Inca o data,
Moromete concluzioneaza prin "E si asta un punct de vedere".
Scena devine
important si pentru faptul ca Dim Vasilescu face din lut chipul lui Moromete,
dovada ca acesta este protagonistul scenei.Figura din lut este
emblematica.Iocan va pune chipul din lut al lui Moromete pe polita fierariei,
unde va ramane chiar si atunci cand aceste intalniri vor inceta.Descrierea
figurii din lut este narativa, pentru ca anticipeaza singuratatea lui Moromete
din volumul al doilea: "era asa cum il cunosteau ei, dar parca era singur,
fara familie, fara Iocan si Cocosila, fara Dumitru lui Nae...fara
parlament".Intr-adevar tipul comunist va schimba atmosfera satului.Vechii
prieteni ai lui Moromete vor muri sau vor pleca in alta parte.Fieraria lui
Iocan nu va mai fi un loc al comentariile, ci va fi inlocuita cu un alt topos
desacralizat si anume carciuma lui Valache.In acest spatiu nou, Moromete nu va
mai fi asteptat, iar discutiile nu voi mai respecta niciun ritual. Moromete va
observa cu melancolie ca toti vorbesc in cor si nimeni nu asculta.Aceasta este
influenta "timpului nerabdator", cand armonia se transforma in dizarmonie.
Totusi, in primul volum,totul poate fi amanat,
inclusiv plata impozitului pe pamant.In acest sens, reprezentativa este scena
platii "fonciirii", cand Moromete se disimuleaza in fata agentului si
insotitorului sau, care venisera sa-i ceara banii.Moromete intra in curte, fara
sa se uite la cei doi, desi ii observase.El se intoarce cu spatele la acestia
si ii striga pe Catrina si Paraschiv, desi era constient ca niciunul dintre ei
nu era acasa.Astfel, refuzul de a plati impozitul este mai intai nonverbal.Abia
apoi, Moromete se intoarce brusc spre cei doi, comunicand refuzul si verbal:
"- N-am !".Ca si in scena analizata anterior, Moromete se comporta ca
un actor, afirmandu-si in acest fel superioritatea.Initial, raportul se de
superioritate pare a fi detinut de agent, ca autoritate a statului.Semnul
acestei autoritati este chitantierul.Treptat insa, Moromete va schimba acest
raport in favoarea sa.In primul rand, el schimba subiectul discutiei, cerandu-i
insotitorului de agent o tigara.Reactia acestuia este prompta: "omul isi
scoase repede tabachera si i-o intinse".Moromete incepe sa fumeze
linistit, lasandu-l pe agent sa-i completeze fila din chitantier si abia dupa
ce acesta ii intinde chitanta, scena ia amploare.Moromete isi continua
discursul prin negatii: "Pai nu ti-am spus ca n-am? Ce sa fac eu daca
n-am? De unde sa dau daca n-am?".Naratorul se disimuleaza la randul sau,
asemenea personajului, atunci cand observa ca Moromete rosteste refuzul intr-un
mod nevinovat.Moromete conduce scena, desi agentul, poreclit jupuitul, se
enerveaza peste masura.Dialogul dintre ei devine de-a dreptul absurd, pentru ca
Moromete va relua in propozitii dubitative afirmatiile agentului: "Care 15
ani ?", "Care 17 ani ?", "Care 14 pogoane, care pleasca
?".Agentul incheie scena sintetizand absurdul situatiei: "Face
politica ! E abonat la ziar ! Si impozitele nu vrea sa le plateasca.Lasa ca
stam noi de vorba !".In realitate, acest "stam noi de vorba !"
este comic, pentru ca tot agentul observa ca sunt 17 ani de cand Moromete juca
"tiribomba".Tot agentul da un sinonim acestui cuvant prin "comedia".El
stie astfel ca Moromete joaca teatru, dar este absorbit de aceasta piesa, pe
care tot Moromete o regizeaza."Lumea ca teatru" nu are inca o
semnificatie tragica.In nout timp, cel agresiv, situatia va fi cu totul alta,
pentru ca aceia care veneau dupa impozit nu mai asteptau aprobarea lui
Moromete, dimpotriva, veneau in curtea acestuia, luau ceea ce le trebuia,
caruta, cal plig si apoi plecau.In lumea comunista, Moromete nu mai are niciun
fel de autoritate.
O scena care
anticipeaza tragicul istoriei absurde este cea a taierii salcamului.Desi ea
apare in primul volum, evoca inceputul destramarii familiei Moromete si
implicit a satului morometian.Scena trebuie analizata atat din punct de vedere
realist, cat si din perspectiva simbolica.Daca se are in vedere interpretarea
realista, taierea salcamului este benefica, pentru ca numai in acest fel
Moromete poate sa plateasca "fonciirea".Vecinul sau, Tudor Balosu,
vroia demult sa cumpere salcamul din gradina lui Moromete.Impovarat de lipsa
banilor, Moromete decide in sfarsit sa-l taie.Vanzarea salcamului ar echivala
cu salvarea familiei sale.Simbolic insa, aceasta scena sugereaza prabusirea
unui intreg edificiu, pentru ca salcamul trebuie privit ca "axis
mundi" (axa lumii).In imaginar, el uneste pamantul si cerulSi atunci,
taierea lui semnifica prabusirea cerului peste pamant. Mai mult, salcamul
reprezinta un topos al centrului.El se afla in curtea lui Moromete, care la
randul sau se afla in centrul satului.De asemenea, satul este privit de tarani
ca un centru al lumii.Se creeaza astfel o imagine de tip "mondala",
adica a centrului in centru, motiune analizata si de Mircea Eliade in
"Tratat de istorie a religiilor".
In mod simbolic,
salcamul va fi taiat in timpul trecerii de la noapte la zi.Naratorul insista
asupra acestui moment, cand se ivesc zorile.Zorile sunt divinitati invocate de
cei ramasi in viata pentru a-si intarzia aparitia, amanandu-se astfel calatoria
celui decedat pe lumea cealalta.Momentul taierii salcamului este subliniat si
de cantecul unui cocos, care aminteste de momentul biblic al tradarii lui
Iisus.De asemenea, in fundal, se aud bocetele unor femei care-si plang mortul
in cimitir.Aceste bocete pot fi apropiate de cantecele corului antic din
tragediile grecesti.Corul avea functia de a comenta evenimentele
prezentate.Bocetele femeilor parca ies "chiar din pamant".Atunci,
pamantul nu mai este un simbol al vietii, ci apartine temei mortii.Femeile il
plang pe cel numit Ion.La romani, acest nume are o frecventa mare si de aceea
capata o valoare de generalizare, cuprinzand simbolic toti taranii din sat.In
spatiul de profunzime a textului, taierea salcamului exprima moartea unei lumi.
Pana si Nila, cel pe care Moromete il ia ca ajutor, se mira de ce trebuie sa
taie tocmai "salcamul asta".Uimirea lui este fireasca, deoarece acest
salcam era cunoscut de toata lumea din sat.Prin extensie, salcamul este un
simbol al satului, nu doar al familiei Moromete.Salcamul se inscrie intr-o
temporalitate care cuprinde toate varstele satului: copii, tineri, varstnici.De
acum, toata lumea se va mira atunci cand se va afla ca Moromete l-a taiat.
Im timpul
taierii, soarele, abia la rasarit, parea "mort, ciuntit si
rece".Aceasta descriere este tot narativa, pentru ca va anticipa
realitatea din al doilea volum, cand insusi satul va deveni "mort, ciuntit
si rece".Taierea salcamului cuprinde si un ritual al inconjurarii.Ocoliea
salcamului aminteste de motivul cercului si implicit de ritualul taierii
bradului pentru tinerii nelumiti.Simbolic, salcamul este privit ca un arbore al
lumii.
Chiar dupa mai
multe lovituri, salcamul ramane "drept si linistit", asa cum este si
Moromete in timpul rabdator.In volumul al II-lea, Moromete va incerca sa ramana
tot asa, dar se va putea opune schimbarilor nefaste.
Caderea
salcamului este descrisa la modul apocaliptic.In cadrul descrierii apar si
personificari: "salcamul se clatina, se impotrivi [...] se prabusi si
imbratisa gradina cu un zgomot surzitor.Personificarile simbolizeaza relatia
om-arbore, adica Moromete-salcam, prin actul sacrificiului.Caderea salcamului,
ca "axis mundi", anticipeaza realitatea pamantului, care devine o
incertitudine, aceasta pentru ca simbolic, cerul se prabuseste asupra
pamantului.Naratorul afirma ca "acum totul se facuse se facuse
mic.Gradina, caii, Moromete insusi aratau bicisnici".
Destramarea
familiei Moromete incepe odata cu plecarea celor trei baieti, Paraschiv, Nila
si Achim, la Bucuresti.Spre deosebire de Niculaie, care se confrunta cu tatal
din cauza unor valori spirituale, frustrarile baietilor mai mari, in raport cu
Moromete, sunt de ordin material.Ei se simt umiliti si injositi de tata,
banuindu-i pe acesta si pe Catrina ca au pus deoparte avere pentru fetele Tita
si Ilinca.Niciodata nu vor tine la Catrina, mama lor vitrega, considerand ca
aceasta unelteste impotriva lor.Un rol important in cadrul acestor neintelegeri
il are sora lui Moromete, Maria, poreclita si Guica.Baietii vor inlocui, mai
intai inconstient si apoi la propriu imaginea fostei lor mame, cu aceea a
Guicai.Aceasta ii instiga impotriva lui Moromete si Catrinei.De fapt, Guica il
invinuieste pe Moromete pentru faptul ca ea nu s-a putut marita
niciodata.Trairea reala o deconspira tot naratorul omniscient, care observa ca
Maria Moromete ar fi vrut ca fratele ei sa nu se fi insurat a doua oara, s-o fi
tinut pe ea in casa sa-i creasca ea pe cei trei, Paraschiv, Nila si Achim si sa
fi trait asa linistit pana la batranete.In imaginar, sora ar fi dorit sa ia
locul primei neveste a lui Moromete.Ura ei impotriva Catrinei este defulata
asuprea celor trei baieti mai mari.Ea ii va invata sa plece la Bucuresti,
parasindu-si tatal.
Motivul
"exodului" cunoaste o dubla realitate in roman.Exista, mai intai,
exodul spre interior, manifestat prin plecarea celor trei si apoi prin plecarea
lui Niculaie ca activist de partid la Bucuresti.Si Catrina isi va parasi in
cele din urma sotul, ducandu-se apoi la "ailalta din vale", fata ei
din prima casatorie.In volumul al II-lea, insusi Moromete va pleca de acasa,
resimtind invinuirea provocata de violenta noului timp.Exodul este insa si spre
interior, pentru ca Moromete va observa cum in sat apar tot mai multi oameni
noi, care sunt activisti.Taranii care in trecut nu aveau niciun fel de autoritate
vor ajunge sa ocupe, in timpul comunist, functii importantela primarie.Noii
conducatori ai satului vor fi Plotoaga, Bila, Fantana, Oauabei.
La sfarsitul
volumului I, dupa exodul baietilor mai mari la Bucuresti, Moromete incepe sa
traiasca singuratatea de ordin tragic.Naratorul ofera indicii in acest sens si
la nivelul discursului epic prin folosirea verbelor la forma negativa:
"Moromete nu mai fu vazut stand ceasuri intregi pe prispa [...] Nici nu
mai fu auzit raspunzand cu multe cuvinte la salut.Nu mai fu auzit
povestind".El incepe sa se instraineze tot mai mult fata de
familie.Renunta de asemenea sa mai participe la intalnirile din poiana
fierariei lui Iocan, care incep sa-si piarda farmecul fara Moromete, pe care,
Dim Vasilescu il facuse din lut si care acum "parea
insingurat".Intrunirile lipsite de Moromete si conflictele din familia lui
anticipeaza conflictul din lume, care este cel de-al doilea razboi mondial.
Volumul al II-lea
incepe prin amintirea plecarii lui Paraschiv, Nila si Achim la Bucuresti.Desi
Moromete este tot mai trist, incearca sa se adapteze noului timp, invatand si
cuvinte noi precum: "marfa", "comert",
"beneficii".Ultimul termen este folosit de Moromete intr-un dialog cu
Niculaie, care dorea sa se duca la scoala, sa-si continue studiile: "- Si
ce beneficii o sa am eu ma de pe urma ta ?".Moromete observa ca lui
Niculaie nu-i placea munca si de aceea ii da drept exemplu negativ pe baietii
mai mare, care ajunsesera maturatori de strada.Cu aceasta ocazie, Moromete mai
invata un neologism si anume "ucebe", care inseamna "Uzinele
Centrale Bucuresti".Naratorul preia in discursul sau opinia lui Moromete:
"La toti li se parea ca daca zic <<ucebe>> in loc de
maturatori de strada, pot sa ascunda in acest fel adevarul lor nenorocit".De
fapt, toata lumea din sat aflase ca "ucebeul" era o institutie unde
ajungeau, in cele din urma, cei decazuti.
La un moment dat,
familia Moromete primeste o scrisoare insotita de o fotografie din partea celor
trei. Fotografia este tot un test care se cere a fi comentat.In fotografie,
Paraschiv poarta o uniforma, care are si o banderola, dovedind astfel ca nu mai
lucreaza la "ucebe", ci la "setelee", ca sudor autogen.Nila
are o sapca, pe care este scris cuvantul "portar", iar Achim este
singurul care are cravata, afirmand in scrisoare ca lucreaza la un chiosc de
consum alimentar.Naratorul comenteaza la randul sau fotografia, insa, intre
paranteze, reda si opinia mamei si fetelor.Langa Paraschiv si Nila se afla cate
o femeie.Cea care sta alaturi de Paraschiv este "cam neagra la fata putea
sa fie o tiganca".Urmeaza comentariile Catrinei si fetelor: "Sau
poate asa era ea neagra de felul ei".Langa Nila se afla o femeie despre
care naratorul observa ca avea "gura strambata de o veselie a ei in
momentul acela".Catrina o scoate din culpa, considerand ca "poate asa
era ea stramba de felul ei".Numai in privinta lui Achim, Catrina ramane
nedumerita, interpretand cuvantul "consum" drept "costum";
ea crede ca Achim este croitor sau asa ceva.Opinia mamei este ca baietii s-au
realizat la Bucuresti.In realitate, ea se bucura de plecarea acestora.Moromete
este singurl care sufera in urma destramarii familiei, vazand alte lucruri in
familie: "- Nu vedeti ! Sunt beti toti [...] Nu vezi cum se tin cu ele de
dupa mijloc sa nu se scape ? Ce se fac ei unii fara altii daca se scapa ? Nu
cad jos si-si sparg capetele ?".
Moromete va pleca
la Bucuresti, incercand sa-i convinga pe fiii sai sa se intoarca in sat.Ajunsi
in capitala, Moromete incepe sa caute strada "C.A. Rosetti", care
pentru el devine "Cheia Rosetti".De asemenea, se mira ca bucurestenii
"au apa in perete" si blocuri cu mai multe etaje.Moromete nu reuseste
insa sa sa-i aduca pe baietiinapoi in sat, dar in momentul in care se intoarce
in Silistea-Gumesti, relatiile dintre el si Catrina se schimba.Catrina este
foarte suparata de incercarea lui Moromete de a ii aduce inpoi pe cei trei.De
aceea, se va desparti de sotul sau.In sat, insa, se va intoarce Niculaie.El
crezuse in comunism, pentru ca, teoretic, acest sistem presupunea o egalitate a
tuturor.Noul sau statut este de activist de partid si are menirea de a raspandi
in sat idei privitoare la beneficiile socialismului.Moromete este dezamagit cu
atat mai mult cu cat tocmai fiul sau devine exponentul timpului din exterior.In
termenii lui Mircea Eliade, Niculaie este reprezentantul timpului istoric sau
profan.Daca Moromete nu este sigur de nimic, resimtind instabilitatea noului
timp, Niculaie pare a avea toate certitudinile.Abia dupa ce este dat afara din
partid si moare si Moromete, Niculaie va trai aproape ca o predestinare
invinuirea tatalui.
Sfarsitul
romanului implica o impacare simbolica intre Niculaie si Moromete.Catrina il
visa tot mai mult pe sotul ei, iar Niculaie o roaga pe aceasta sa-i spuna in
vis tatalui ca ar vrea sa-l vada.Intr-adevar Moromete ii va aparea in vis lui
Niculaie, insa va sta intors cu spatele la acesta.Niculaie il striga in mod
repetat in somn pe Moromete folosind cuvantul tata, insa acesta iese din curte,
mergand pe mijlocul ulitei, fara un scop precis.Este important faptul ca
Niculaie il urmeaza, dorind o impacare.Tatal refuza sa se intoarca, pentru ca
Niculaie reprezentase tocmai istoria agresiva pe care Moromete nu a putut sa o
inteleaga niciodata.Chiar daca romanul are o referinta rurala, este clar ca nu
se refera doar la tarani.Comunismul apare ca o doctrina imperfecta, care, in
loc sa ajute omul, il distruge.In mod simbolic, moartea lui Moromete reprezinta
distrugerea unei lumi intregi.
In toate romanele
sale, Marin Preda a avut in vedere confruntarea dintre om si existenta sa
exterioara, care este, de cele mai multe ori, distrugatoare.Marea fascinatie a
scriitorului a fost insusi omul, care este vazut prin prisma suferintelor
sale.De la primul pana la ultimul roman, este problematizata ideea de om si
incercarile pe care individul, care poate exprima o comunitate, trebuie sa le
suporte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu